Helvetet

Är det sant, det som Mary Baxter berättar om sina besök i helvetet?
Visa hela frågan och svaret

Anna frågar:

Är det sant, det som Mary Baxter berättar om sina besök i helvetet?

Linus Stråhlman svarar:

301de7a6 domkapitlet 66 320x480

Hej och tack för din fråga!

Mary K Baxter är en nordamerikansk predikant som berättar om en syn hon haft. Hon berättar hur hon är 30 dagar i helvetet och sedan 10 dagar i himlen. Det är Jesus själv som leder henne genom helvetets olika hörn. Enligt henne är denna syn det enda sättet för Gud att föra människor till himlen och Gud. Huruvida Baxter har sett denna syn som räckte sammanlagt 40 dagar kan vi inte veta, vi kan endast välja mellan att tro på henne eller inte. 

Hennes syn eller profetia är ändå problematisk och går inte riktigt ihop med det bibeln berättar för oss om Gud eller livet efter döden. Jag ska nämna några av de större sakerna som är problematiska.

Längden på hennes syn/profetia.

Jag känner inte till och kan inte hitta något i kyrkohistorien som skulle motsvara Baxters syn eller profetia. Syner och profetior förekommer hos kristna, men de är ofta mycket kortvariga och engångs händelser. Något som händer en eller högst några gånger under en människas liv. Då varar de också endast några minuter. Julian av Norwich torde vara den som haft den allra längsta synen vi vet om(16 stycken på 12 timmar). Jag får den bilden av Baxter att hon med sin profetia menar sig vara mänsklighetens enda hopp för att nå frälsning. Det är nästan som om hennes profetia är ett slags ny kunskap vi behöver för att nå Gud. Den rörelse som uppstått kring henne påminner om en av de första sekterna och heresierna i den unga kyrkan, Montanismen som uppstod bara ett par hundra år efter Jesus. Gud kan använda både profeter och profetior för att tala till oss. Men han behöver inte längre göra det. Han har en gång för alla gett sin son till världen. Jesus är Profeten med stort P, eftersom han berättar för oss vad Gud vill med oss.

Hennes sätt att citera Bibeln

Baxter citerar Bibeln ofta och på många ställen, men hon plockar verser ur sina sammanhang och kontext. Hon gör inte rättvisa mot Bibeltexten och försöker inte innerligt förstå vad där står. Det hon gör är att hitta fraser och meningar som passar in på det hon säger. Det är att våldföra sig på texten(när man läser Bibeln läser man ju först hela avsnittet och försöker först förstå vad texten säger och betyder). 

Bilden av Jesus

Baxter talar om att det är Jesus som visar omkring henne i helvetet och i himlen. Men den Jesus hon talar om påminner nästan inte alls om den Jesus vi får möta i evangelierna. Baxter talar om en Jesus som är kylig, oempatisk och okärleksfull. En Jesus som inte gör något för mänskligheten för att rädda den. Evangelierna berättar att det är Gud som gör allt för vår skull för att rädda oss. Ingen människa kan göra något.

Beskrivningen av helvetet

I Bibeln talas det inte särskilt mycket om helvetet. Jesus liknar det vid att hamna på soptippen(typ sluta existera), men han är mer mån om att tala om det liv han ger. I uppenbarelseboken finns det flera bilder för tidens slut och helvetet, men poängen där är att peka fram emot det som kommer efter: paradiset/himlen. Paulus talar inte egentligen alls om helvetet, bara att vi ska sträva efter att leva i Guds rike redan här och nu. Baxters profetia klingar illa mot denna bakgrund.

Baxter säger att Jesus är vårt enda hopp, han är vägen, sanningen och livet och ingen kommer till Fadern utom genom Honom(joh 14:7). Det är sant, det säger Jesus om sig själv och det är bra att ta fasta på. Resten av det hon säger är inget att lita på.

Det skulle finnas mycket mer att säga om Baxter. Här finns en tillförlitlig genomgång av hennes profetia och bok för den som vill veta mer.

Jag hoppas detta korta svar hjälper dig!

//Linus

Kommentarer

  • Kanske ska man läsa Tidens fullbordan av Peter och Madeleine Wallgren. Boken behandlar ämnet ingående och kommer fram till att helvetet inte ser ut som i Baxters bok. De flesta tycks glömma att pröva sina uppenbarelser enligt 1 Joh 4. I Tidens fullbordan blir helvetet något som människan själv skapar, inte något Gud sänder henne till. En bättre beteckning är mörkret eller dödsriket. Men även där söker Gud människan. Eldsjön i Upp är ett utflöde från Guds helighet och plågan består av att bli exponerad i Guds ljus inför alla heliga, men är till upprättelse.

    Sparad av Peter Wallgren, 31.08.2017 20:33 (7 år sen)

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar