Vad händer efter döden enligt kristendomen?

Besvarad: 31.12.2012
Hej! Jag vet att någon har frågat förut vad som händer efter döden enligt en kristen. Men jag tyckte inte det svaret var det bästa. Någon som kan förklara det för mig?
Visa hela frågan och svaret

Fanny frågar:

Hej! Jag vet att någon har frågat förut vad som händer efter döden enligt en kristen. Men jag tyckte inte det svaret var det bästa. Någon som kan förklara det för mig?

Ann-Sofi Storbacka svarar:

ann sofi storbacka

Hej Fanny,

För mig är det svårt att veta hur jag ska svara på din fråga. Vad är du intresserad av? Vad vill du veta mera om? Har någon i din närhet nyligen dött?

Här är ändå kort om vad kristna tror om det som händer efter döden. Det vi säger om döden och livet efter döden är inte exakt vetande, utan det handlar om bildspråk, om hur vi uppfattar Bibelns berättelser om döden. Vi kan inte veta, men vi tror och hoppas. Sedan får vi se, den dagen när vi dör.
På olika sätt talar Bibeln om att vi efter döden får möta Gud ”ansikte mot ansikte”. Vi tror att Gud har gett oss livet, att han känner oss och att han också tar emot oss när vi dör. Vi tror att det är som att komma hem, på ett ännu djupare sätt än att komma hem till det hem vi har här på jorden.
I trosbekännelsen säger vi att vi tror på ”syndernas förlåtelse, kroppens uppståndelse och det eviga livet.” Med kroppens uppståndelse menar vi att hela människan, inte bara själen uppstår. Vi tror att kroppen ändå är en annorlunda, bättre och friskare kropp än den kropp vi har här. Det är en himmelsk kropp som inte kan skadas och som inte behöver dö en gång till.
Vi tror också att vi efter döden får utvärdera det liv vi har levt. Kristna tror alltså på ”den yttersta domen”. Vi får alltså tillsammans med Jesus se på våra liv, sanningsenligt, men också med förståelse och med förlåtelse. Det kommer också att finnas en möjlighet att också säga nej till honom.
Räcker inte det här svaret för dig är du välkommen med en ny fråga så att jag bättre ska kunna ta tag i det som du funderar på.

Ann-Sofi

Kommentarer

  • Hej! Jag känner igen mig i ditt svar om himlen. Har funderat på vilka bibelställen jag byggt den bilden på. Tycker det är svårt att hitta entydiga texter, men kanske är det som du säger att det är en tolkning av bildspråk. Kan du ge mig några förslag på ställen att läsa i bibeln? Mvh

    Sparad av Tess, 25.11.2015 13:45 (8 år sen)

  • Här är några av de texterna som jag tänkte på när jag skrev mitt svar. Om himlen kan du t.ex. läsar här: Upp 21:1-4 eller Upp 22:1-5. I Jes 11: 1-9 finns en hoppfull text om det som vi väntar på. Här kan du läsa om uppståndelsen: 1 Kor. 15: 35 framåt. Om att möta Gud ansikte mot ansikte: 1 Kor 13: 12-13. Inspirerande bibelläsning Tess!

    Sparad av Ann-Sofi Storbacka, 30.11.2015 12:15 (8 år sen)

  • Men hur går det engentligen till vad den riktiga Bibeln säger har hört många svar

    Sparad av Kek, 08.12.2015 21:42 (8 år sen)

  • hej på Strövelstorpsskola jobba jag med kristendomen. Min fråga är vad tro du händer när man har dött

    Sparad av Emma , 07.03.2016 18:51 (8 år sen)

  • är det inte så att när man dör så hammnar man antingen i himlen eller hoss djävulen enligt den kristna tron?

    Sparad av wilmaw, 14.04.2016 11:48 (8 år sen)

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar