Vad händer med icke-kristna efter döden?

Hej! En fråga om livet efter döden för icke kristna. det är sant att endast genom Jesus kristus så får man ett evigt liv, men muslimer som erkänner Jesus som Guds son men inte tillber han då? Kommer hinduerna och buddisterna få ett evigt liv då de inte alls har samma gud som du och jag? MVH Mikael Olsson
Visa hela frågan och svaret

mikael olsson frågar:

Hej!
En fråga om livet efter döden för icke kristna.
det är sant att endast genom Jesus kristus så får man ett evigt liv, men muslimer som erkänner Jesus som Guds son men inte tillber han då?
Kommer hinduerna och buddisterna få ett evigt liv då de inte alls har samma gud som du och jag?
MVH Mikael Olsson

Ann-Sofi Storbacka svarar:

ann sofi storbacka

Hej Mikael,

Det finns kristna som skulle svara dig att de som inte tror på Jesus Kristus som sin personliga frälsare inte heller får evigt liv. Andra kristna - jag är en av dem - tänker att det bara finns en Gud och att människor runt om i världen söker Gud på olika sätt och hittar olika vägar till kontakt. Som kristen tror jag ändå att den tydligaste vägen till Gud går genom Jesus Kristus. Som svar på din fråga om t.ex. en hindu eller buddhist får evigt liv måste jag därför svara att det är en fråga som jag får lämna över till Gud och som jag inte säkert kan veta svaret på.

När det handlar om andra religioner är Paulus tal i Aten (Apg 17:22-34) viktigt. Där talar om alla människor, också om sådana som tror annorlunda: "Av en enda människa har han skapat alla folk. Han har låtit dem bo över hela jordens yta, och han har fastställt bestämda tider för dem och de gränser inom vilka de skall bo. Det har han gjort för att de skulle söka Gud och kanske kunna treva sig fram till honom - han är ju inte långt borta från någon enda av oss. Ty i honom är det som vi lever och rör oss och är till." Det betyder att man kan tänka att det finns sådant som kommer från Gud i alla religioner. En kristens ansvar är att gå den kristna vägen och att respektera medmänniskor av alla slag, som också är skapade av Gud. Det är viktigt att komma ihåg att Gud är större än alla våra bilder av honom och att han vill alla människor väl.

Ann-Sofi

 

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar