Abraham

Hej! Jag har funderat lite över er syn på Abraham och alla andra människor som levde före Jesus tid. 1. Anser man inom kristendomen att Abraham var kristen? 2. När Abraham lärde ut om Gud på sin tid, var det också konceptet om tre i en (fadern/sonen/anden)?Eller hur dyrkade han Gud Och sist undrar jag, hur ni ser på alla andra människor som levde...
Visa hela frågan och svaret

Nyfiken frågar:

Hej! Jag har funderat lite över er syn på Abraham och alla andra människor som levde före Jesus tid.
1. Anser man inom kristendomen att Abraham var kristen?
2. När Abraham lärde ut om Gud på sin tid, var det också konceptet om tre i en (fadern/sonen/anden)?Eller hur dyrkade han Gud

Och sist undrar jag, hur ni ser på alla andra människor som levde innan Jesus tid, och som inte fått chans att höra om Jesus och his mission osv? Är dem kristna, will they have salvation enligt er tro?

Tack på förhand!

Rebecka Stråhlman svarar:

Rebecka 529web beskuren

Hej, Nyfiken!


Intressanta frågor du ställer. Jag svarar på dem i samma ordning

.
1. Nja, vi skulle nog inte säga att Abraham var kristen. Begreppet ”kristna” uppstod först långt efter Jesu himmelsfärd. Det var utomstående som började kalla de Jesustroende för ”kristna”. Det är alltså en benämning som kommit utifrån, men som sedan blivit allmänt. Men vi anser ändå att Abraham trodde på samma Gud som vi. Vilket för mig till din andra fråga...


2. Exakt vad Abraham sade och talade om kan vi inte veta. De berättelser om Abraham som finns i Bibeln är nedtecknade först tusen år efter hans död. Därför kan man inte fokusera så väldigt mycket på olika detaljer, utan på de lärdomar som finns i berättelserna och som gjort att de överlevde ända tills de blev nedtecknade. Poängen med Abraham är att han hade en mycket stark tro och litade på Gud i allt – vilket var ett sätt att dyrka Gud. Genom Abraham visade Gud också på många sätt vem Han är. Från Abraham kommer också mycket av ursprunget till många judiska traditioner. I berättelserna om Abraham talar Abraham inte själv om Gud som treenig – Fader, Son och helig Ande – men Gud är ändå närvarande som treenig i berättelserna. T.ex. när Gud besöker Abraham för att berätta att han ska få en son, så uppenbarar han sig i formen av tre personer.


3. De som levde före Jesu tid och inte hade möjlighet att höra om honom var förstås inte kristna, eftersom ”kristna” uttryckligen syftar på de som tror på Jesus som Messias, den rörelse som uppstod efter hans himmelsfärd och så småningom blev en egen religion som idag är världsvid. Men det betyder inte att de som levde före Jesus skulle vara utan frälsning. Det är ändå samma Gud de har trott på. Det finns många ställen i Bibeln där förhållandet mellan ”det gamla” och ”det nya” förklaras, hur de har samma möjligheter, men på olika sätt. Jesus själv talar också om det här. Vi behöver alltid komma ihåg att Gud alltid är större och mer än vad vi kan tänka oss. Alltid en paradox. Så enkel att närma sig, men ändå alltid betydligt mer komplex än vad vi kan förstå. Något sådant som ”före” och ”efter”, tid och rum, begränsar inte Gud. Det viktiga är att Gud är kärlek och vill alla människor – ända från tidernas begynnelse – bara gott. Sedan har vi människor krånglat till det för oss och vår relation till Gud och därför kom Jesus.

Hoppas du fortsätter att vara nyfiken på kristen tro. :)

Allt gott!

Rebecka, präst

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar