Andedop

Hej! Jag har en fråga kring andedop... Jag har sett en video där flera började tala i tungor och föll sedan ner till marken. Jag undrar varför de faller ner till marken. På de ställen jag har läst i Bibeln just angående andedop, nämns det inte att folk skulle falla ner till marken. Jag vet även att folk i andra religioner kan falla ner till marken...
Visa hela frågan och svaret

Anonym frågar:

Hej! Jag har en fråga kring andedop... Jag har sett en video där flera började tala i tungor och föll sedan ner till marken. Jag undrar varför de faller ner till marken. På de ställen jag har läst i Bibeln just angående andedop, nämns det inte att folk skulle falla ner till marken. Jag vet även att folk i andra religioner kan falla ner till marken under deras religiösa ritualer. Så min fråga är att vet ni varifrån "baklängesfallandet" kommer från? Hör det till andedopet?

Linus Stråhlman svarar:

301de7a6 domkapitlet 66 320x480

Hej tack för din intressanta fråga!

Det ställe i Bibeln som ofta citeras då man talar om ande dop finns i Apostlagärningarna 19:1-7:

Medan Apollos var i Korinth kom Paulus efter sin resa genom inlandet till Efesos. Där träffade han några lärjungar och frågade dem om de hade fått helig ande när de kom till tro. De svarade: ”Vi har inte ens hört att det finns någon helig ande.” – ”Vilket dop blev ni då döpta med?” frågade Paulus, och de svarade: ”Johannes-dopet.” Paulus sade: ”Johannes dop var ett omvändelsedop, och han uppmanade folket att tro på den som skulle komma efter honom, det vill säga Jesus.” Då lät de döpa sig i herren Jesu namn. Och när Paulus lade sina händer på dem kom den heliga anden över dem, och de talade med tungor och profeterade. Tillsammans var det väl tolv män.

Som du skriver nämns inget om att någon skulle falla till marken.

I Andra Krönikerboken (7:1-3) kan vi läsa om hur Guds kommer till templet då det invigs:

När Salomo hade slutat sin bön kom eld ner från himlen och förtärde brännoffret och slaktoffren. Herrens härlighet uppfyllde templet. Prästerna kunde inte gå in där, eftersom Herrens härlighet uppfyllde templet. När israeliterna såg hur elden och Herrens härlighet kom ner över templet knäböjde de på stengolvet med ansiktet mot marken och tillbad och tackade Herren: ”Ty han är god, evigt varar hans nåd.”

Här talas det om hur människorna villig och medvetet knäböjer. Då lärjungarna tar emot dhA vid pingsten är de redan sittande. Paulus/Saulus faller till marken på vägen till Damaskus (Apg 9:4) pga. ett starkt ljus. Det att man faller till marken eller golvet pga. att dhA kraft eller närvaro är överväldigande är något som oftast förknippas med karsimatiska evangelikala rörelser. Många förknippar det med sk. TV-predikanter, som sedan ofta anklagats för billiga trick och lurendrejeri. Jag tänker mig att det inte spelar någon roll om en faller, står eller sitter. Gud behöver inte det. Gud finns och är närvarande ändå.  Då vi läser om människor som upplevt anden mycket påtaglig händer det ofta i stillhet. Ofta beskrivs det som ljus och värme. Om du har tillgång till Peter Halldorfs bok 21 Kyrkofäder kan du läsa hur Symeon den Nye Teologen upplevde anden för 1000 år sedan. 

Hoppas dessa funderingar svarar på din fråga!

Linus

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar