Bröd och rosor

Besvarad: 07.01.2021
Hej! Jag undrar över den symboliska betydelsen av bröd i bibeln. Jesus sa väl något om att han är livets bröd. Finns det någon mer symbolik kring brödet? Jag undrar även om den symboliska betydelsen av rosor. Vad menas tex med detta?: Det är en ros utsprungen av Davids rot och stam, av fäderna besjungen, en ros i Juda land, en blomma skär och blid...
Visa hela frågan och svaret

Ida frågar:

Hej!
Jag undrar över den symboliska betydelsen av bröd i bibeln.
Jesus sa väl något om att han är livets bröd. Finns det någon mer symbolik kring brödet?
Jag undrar även om den symboliska betydelsen av rosor.

Vad menas tex med detta?:
Det är en ros utsprungen av Davids rot och stam,
av fäderna besjungen, en ros i Juda land,
en blomma skär och blid, mitt i den kalla vinter,
i midnatts mörka tid.

Claus Ståhlberg svarar:

142007752 256599202537816 7424143081806963580 n

Hej

Och tack för en intressant fråga!

Bröd var egentligen en basföda på den tiden, så mycket viktig för ens överlevnad. Så på ett plan så representerar brödet det man lever av, som ger liv. I grunden mat, men ibland får brödet också symboliskt betyda spirituell mat.

Och på ett plan en symbol för att dela med sig, generositet och också en gudomlig gåva.

”Människan lever inte bara av bröd, utan av allt som utgår från Herrens mun.”

Och kanske främst allting kring Jesus. Han beskrev sig som livets bröd. "Den som kommer till mig skall inte hungra" Här är det symboliskt och andligt som han talar. Men han var också mer konkret när han instiftade Nattvarden: Sedan tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: »Detta är min kropp som blir offrad för er. Gör detta till minne av mig.«

Bröd och vin är dessutom viktiga delar av den judiska sedermåltiden som firas under Pesach, eller Påsk som vi uttalar det.

Hoppas det lite svarade på din fråga om brödet.

Rosor har lagts till mycket senare. Rosor med 5 kronblad symboliserar Jesu 5 sår och röda rosor symboliserar hans blod som han offrat medan vita rosr symboliserar hans renhet. Om vita och röda rosor är placerade bredvid varandra så symboliserar de hans död och uppståndelse. I katolska kyrkan är rosen en starkare symbol för Maria. Radbandet heter rosary på engelska och rosarium på latin. Enligt legenden så skulle namnet ha kommit från att en munk (om jag minns rätt) hade en syn där Maria plockade rosknoppar från en ung munks läppar när han bad Ave Maria-bönen om och om igen och gjorde en krans av rosorna som hon lade på sitt huvud.

Psalmen du beskriver är skriven kring Bibeltexten Jesaja 11:1. Den texten har på tyska och i katolska världen tolkats som Maria, och vid 1500-talet när den skrevs var hon redan starkt kopplat till rosor och därför handlar sången om en ros och inte om en gren. Eftersom det fanns en stark känsla av att distansera sig från katolska kyrkan och en ny teologisk tanke kring texten i Jesaja, så valde man att omskriva texten till Jesus senare. Därför sjunger vi idag om rosen som Jesus och inte om Maria. Och varför vi sjunger om en ros och inte en gren :D

Om Lutherrosen kan vi läsa detta:

"Rosen är en symbol för min teologi. Det svarta korset står i hjärtat, som har sin naturliga färg, så att jag minns att tron på den korsfäste gör mig salig. Ty när man tror i hjärtat blir man rättfärdig. Detta hjärta är mitt i en vit ros, för att visa att tron ger glädje, tröst och frid. Därför ska rosen vara vit och inte röd, eftersom vitt är andarnas och alla änglars färg. Rosen omges av ett himmelsfärgat fält, eftersom denna glädje i tro och ande är en första smak av den himmelska fröjd som väntar. Runtom finns en gyllene ring, som visar att denna himmelska salighet varar evigt och oändligt, och är mer värd än alla andra fröjder och egendomar, på samma sätt som guldet är den ädlaste och dyrbaraste malmen på jorden."
– Luthers Briefwechse

Hoppas det svarar på din fråga :D

Fred!

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar