dikter nya testamentet

Hej! Jag undrar vilka dikter det finns i det Nya testamentet och på vilken sida i bibeln jag kan hitta denna isåfall?
Visa hela frågan och svaret

Studerande elev frågar:

Hej! Jag undrar vilka dikter det finns i det Nya testamentet och på vilken sida i bibeln jag kan hitta denna isåfall?

Linus Stråhlman svarar:

301de7a6 domkapitlet 66 320x480

Hej och tack för din fråga! 

Jag är inte helt säker på vad du menar med dikter i Nya Testamentet(NT). Nya Testamentet är en del av kristnas heliga bok - Bibeln - som innehåller texter om Jesus Guds Son, hans lärjungar, brev till olika församlingar i den tidiga kyrkan och en bok om tidens slut. Det finns korta poetiska texter här och var i NT, men inga direkta dikter. Det finns några hymner eller lovsånger till Gud eller Jesus. Du kan t.ex. titta på det första kapitlet i Kolosserbrevet. I Gamla Testamentet finns det fler texter som är poesi, hela psaltaren för att nämna något.

När man letar efter en viss text i Bibeln eller vill hänvisa till ett ställe använder man inte sidnummer. Bibeln är indelad i böcker och böckerna i kapitel och verser. Man anger bibelbok, numret på kapitlet och sedan versens nummer. Således betyder Joh 3:16 Johannesevangeliet och det tredje kapitlet och den sextonde versen i det kapitlet.

Så mycket mer än så kan jag inte vara på din fråga. Du kan lämna en kommentar här nedanför och precisera vad du menar med "dikt".

Pax et bonum, Linus

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar