Efter döden

Vad händer efter döden för en protestant?
Visa hela frågan och svaret

Saga frågar:

Vad händer efter döden för en protestant?

Rebecka Stråhlman svarar:

Rebecka 529web beskuren

Hej, Saga!

Vad som händer efter döden är en bra fråga som alla människor funderar på någon gång i livet. Och ingen kan ju med 100% säkerhet veta vad som händer efter döden. Den kristna tron räknar ändå med ett liv efter döden, det eviga livet. Man får komma till himlen som är en bättre plats än vi någonsin kan tänka oss, en plats där det inte finns någon sorg, sjukdom eller lidande, ingen natt eftersom Gud själv är det ljus som lyser upp hela tillvaron. Himlen är paradiset, så som det var före skapelsen, så som hela tillvaron ursprungligen var tänkt att vara. De flesta kristna och därmed också protestanter tror på detta. Men "protestanter" är också ett brett uttryck och dit ryms många olika inriktningar och därmed kan detaljer i tolkningarna skilja sig en hel del. De flesta kristna är ändå överens om att det som händer efter döden är något vi kan se fram emot och att det beror på Jesu död och uppståndelse. Jesus dog och uppstod för att öppna vägen till Fadern, till himlen. Genom det Jesus gjorde och vår tro på honom har vi möjlighet till evigt liv.

Det finns mycket man kunde säga om vad som händer efter döden, så detta var nu ett kort och allmänt svar. Om du vill veta mer får du gärna fortsätta fråga.

Allt gott!

Rebecka, präst

Kommentarer

  • har inte tänkt på att efter döden på att jesu uppstod kanske vi har ett evigt liv

    Sparad av bulle, 25.02.2017 05:18 (7 år sen)

  • Hej, bulle! Bra att frågan och svaret väckte tankar hos dig! Jesu död och uppståndelse har allt att göra med vad som händer med oss efter döden, möjligheten till evigt liv. Fråga på om du vill veta mer! :) /Rebecka

    Sparad av Rebecka Stråhlman, 22.03.2017 18:09 (7 år sen)

  • Ställer detta som följdfråga: Vad är poängen med att födas in i en fallen värld, med hoppet om ett mål i himlen? Varför behöver vi leva ett liv präglat av prövningar och lidanden istället för att bli till i en himmelsk tillvaro, eller komma till en upprättad jord? Vi vet kanske inte riktigt hur länge mänskligheten existerat, men vad är det för syfte med att låta människor i generation efter generation uppleva i princip samma sak: ett liv präglat av skräckblandad förtjusning med hoppet om att "ingen gråt och klagan ska finnas mer"? Det hela känns slumpartat och oplanerat.

    Sparad av Joachim, 01.05.2017 02:50 (7 år sen)

  • I Bibeln kan vi läsa redan i de första kapitlen(1 Mos 1-3) att meningen från början inte var att världen skulle vara fallen. Så det finns ingen poäng med att födas in i en fallen värld. Meningen var att födas in i den verkliga världen eller vad vi nu vill kalla den värld där allting är så som Gud menat det. Paradiset är det namn som används i skapelseberättelserna. Bibeln är i det stora hela en berättelse om hur Gud försöker fixa det faktum att världen är fallen. //Linus, präst

    Sparad av Linus Stråhlman, 19.05.2017 18:39 (7 år sen)

  • Intressant

    Sparad av Din mamma, 15.05.2019 11:38 (5 år sen)

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar