Gemenskap med Gud

Hej! Jag undrar hur man kommer närmare Gud och Jesus och hur Gud vill att man ska leva i gemenskap med honom? Funderar också över hur man ska veta vad som är ens egen vilja och vad som är Guds vilja, t.ex. vilka val man gör i det vardagliga livet. Gud har ju förutbestämt allt som sker i ens liv men vi har ju också fri vilja att agera på olika sätt...
Visa hela frågan och svaret

Charlotta frågar:

Hej!
Jag undrar hur man kommer närmare Gud och Jesus och hur Gud vill att man ska leva i gemenskap med honom? Funderar också över hur man ska veta vad som är ens egen vilja och vad som är Guds vilja, t.ex. vilka val man gör i det vardagliga livet. Gud har ju förutbestämt allt som sker i ens liv men vi har ju också fri vilja att agera på olika sätt så hur vet man om man gör rätt beslut eller inte.
Tacksam för svar!

Juho Kankare svarar:

Hej!

Ganska många frågor här :)

”Hur man kommer närmare Gud och Jesus”.. Det är svårt att säga vad som skulle vara bäst för dig. Kristna talar ofta väldigt olika om hur man har kommit närmare Gud. För mig finns här både en fråga och ett svar. Fast Jesu död och uppståndelse är de viktigaste för oss som tror på honom, tycker jag ändå att vi genom att lära känna Jesus får en föraning om vem Gud är. Genom att till exempel i Bibeln läsa om vad evangelierna berättar om just Jesu undervisning kan vi få en insikt om Gud och Guds rike. Det är inte någon dålig idé att ta tag i något mer bekant bibelställe såsom till exempel Jesu bergspredikan (Matt 5-7) för att komma underfund med vad Jesus har att säga till oss människor.

”...och hur Gud vill att man ska leva i gemenskap med honom?” Jag tycker att det ligger någonting i det att Gud har sänt sig själv till vår värld i vår nästa. Jesus säger att älska Gud och älska din nästa är de två viktigaste buden som finns och att allt annat baserar sig på detta. Vi uppmuntras till detta av Jesus. Jag tycker att vi behöver ha Jesus också som vår förebild, inte bara som en distanserad gudomlig figur. Det kan vara en lättare väg att komma lite närmare i gemenskap med honom och att verkligen välja honom som en medvandrare i livet samt att kunna tro på honom på riktigt.

”...Gud har ju förutbestämt allt som sker i ens liv...” Är det så? Jag vet att den här uppfattningen har gamla rötter i kristen tradition och åsikterna går isär. Men jag har en sådan uppfattning att Gud uttryckligen, i sitt ord, har uttryckt sin önskan om eller strävan efter att alla människor skulle räddas och att ingen skulle gå förlorad.

 ”...vad som är ens egen vilja och vad som är Guds vilja.” Den fria viljan bestrids då och då av kristna tänkare, men den allmänna uppfattningen i den kristna världen stöder uppfattningen om den fria vilja som vi människor har. Lite förenklat – det är uppenbart att vi nog kan välja mellan gott och ont. Ingenting styr oss per automatik mot antingen det goda eller mot det onda. Hur vet man vad som är rätt? På något sätt är vi tvungna att använda vårt eget omdöme om vad som är rätt och fel, men med den insikt som Jesus ger oss är det kärleken som avgör, dvs att de handlingar som styrs av kärleken till vår nästa kommer från Gud.

Kanske får du någonting ut av mina svar. Jag kan alltid försöka förtydliga mina funderingar vid behov! Hör av dig isf. Ha det bra!

/Juho 

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar