Gudsbilden

Hej Jag undrar lite hur ni/du ser på Gud? De flesta kristna antar jag ser Gud som en god gud, som är kärleksfull mot sitt folk. Men samtidigt finns det texter i Bibeln som kanske tyder på att Gud inte är så god, som när han dödar folk osv. Hur ser ni på detta, på gudsbilden? Är Gud alltid god eller kan han även utföra onda handlingar?
Visa hela frågan och svaret

Julia frågar:

Hej
Jag undrar lite hur ni/du ser på Gud? De flesta kristna antar jag ser Gud som en god gud, som är kärleksfull mot sitt folk. Men samtidigt finns det texter i Bibeln som kanske tyder på att Gud inte är så god, som när han dödar folk osv. Hur ser ni på detta, på gudsbilden? Är Gud alltid god eller kan han även utföra onda handlingar?

Linus Stråhlman svarar:

301de7a6 domkapitlet 66 320x480

Hej och tack för din fråga!

Dom kristna menar vi att Gud är god och han har handlat i kärlek gentemot sitt folk.

Vi brukar tala om två olika tidsepoker, förbund eller testamenten. Under det gamla förbundets tid(Berättelserna i Gamla testamentet i Bibeln) utvalde Gud ett folk och ledde det genom olika länder till ett utlovat land. Han såg också till att beskydda det från fiender. Ur detta folk föddes sedan hans egen son.

Sonen Jesus Kristus kom sedan med det nya förbundet. Längre finns inte ett enda folkslag som är utvalt, utan nu gäller Guds frälsning hela mänskligheten. Eller i alla fall de som själva vill ta emot denna räddning. 

Till det att Gud skyddade sitt folk under det gamla förbundet hör tyvärr att också bruka våld mot sådana som vill folket illa. Men ibland handlade också folket på eget bevåg och startade krig själva. Det var inget Gud ville eller godkände. 

Du hittar mer om gudsbilden här.

Du kan också kolla tidigare frågor och svar på denna sajt:dennadennadenna och denna.

Jag hoppas detta korta svar är dig tillfreds.

Linus, präst

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar