Helvetet

Om man syndat under hela sitt liv, 70-80 år kanske. Är det realistiskt att tro man då ska få plågas i ett helvete i all evighet för dom få åren? Är det bevis på en rättvis Gud? O om Satan är Guds absolut värsta fiende, varför skulle Gud då så att säga "sammarbeta" med Satan genom att frivilligt sända alla onda människor till honom? Får det inte at...
Visa hela frågan och svaret

Alexander Eriksson frågar:

Om man syndat under hela sitt liv, 70-80 år kanske. Är det realistiskt att tro man då ska få plågas i ett helvete i all evighet för dom få åren?
Är det bevis på en rättvis Gud?

O om Satan är Guds absolut värsta fiende, varför skulle Gud då så att säga "sammarbeta" med Satan genom att frivilligt sända alla onda människor till honom? Får det inte att gå ihop

Linus Stråhlman svarar:

301de7a6 domkapitlet 66 320x480

Hej och tack för din fråga!

I Bibeln kan vi läsa att om vi ångrar oss och bekänner våra synder så förlåter Gud oss eftersom hans egen son tagit vårt straff på sig(läs t.ex. 1 Joh, Joh 3:16). Därför kan också den som syndat under hela sitt liv bli förlåten. Det är det som kallas nåd, vi förtjänar inte gemenskap med Gud men vi får det ändå. 

I Bibeln uppfattas satan som en fallen ängel, en så tidigare utfört Guds uppdrag, men inte längre har kvar det uppdraget och istället försöker sabotera genom lögn och list. Ibland uppfattar vi satan på detta sätt, som en personifierad ondska och ibland mer bara som ondska som finns. Hur som helst så får vi lita på att Gud är alltid större och allt är möjligt för Gud. Om man kunde jämföra ondska och Gud på något sätt så skulle Gud vara exponentiellt större. Alltid. 

Vi har har många svar på frågor om helvete och ondska här på sajten. Du kan gå in på frågor och svar och söka på t.ex. helvete eller ondska. Kanske du hittar något där? Du kan också titta på den här, den här och den här frågan.

Hoppas detta svara på din undran!

//L

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar