Himlen och helvetet.

Hej! Jag har förstått att de som levt ett gott liv, alltså levt som Jesus predikat, hamnar i himlen medan de som inte levt ett gott liv hamnar i helvetet? Men om man bara gjort ett fåtal onda handlingar i livet, tex varit otrogen(Och inte biktat sig om det). Hamnar man i helvetet då? Eller om man ljugit någon gång?(Och inte biktar sig) Är det lixom...
Visa hela frågan och svaret

Nadja frågar:

Hej! Jag har förstått att de som levt ett gott liv, alltså levt som Jesus predikat, hamnar i himlen medan de som inte levt ett gott liv hamnar i helvetet? Men om man bara gjort ett fåtal onda handlingar i livet, tex varit otrogen(Och inte biktat sig om det). Hamnar man i helvetet då? Eller om man ljugit någon gång?(Och inte biktar sig) Är det lixom kört då? Och kan även brutala mördare, som mördat gång på gång, men sedan biktar sig, och ber om förlåtelse, kan de hamna i himlen sen?
Följdfråga: Hamnar även de som inte tror på himlen och helvetet, tex. ateister eller buddhister, i himlen eller helvetet?

Tack på förhand!

Patricia Högnabba svarar:

Patricia Hognabba

Hej Nadja!

Jag tror nog inte att det är våra goda/dåliga gärningar som avgör vad som händer efter döden. Skulle bara syndfria komma till himlen, skulle där nog vara ganska tomt... Vi kan inte förtjäna en plats i himlen, vi är helt beroende Guds nåd. Vi kristna tror att Jesus har dött för vår skull och därmed öppnat vägen till himlen. Vi behöver bara tro på honom och ta emot gåvan.

Jag skulle säga att det nog bara är Gud som vet vilka som kommer till himlen. Också när det gäller ateister och människor med andra religioner.

Jag hittade en text av biskop Åke Bonnier som svarat på samma fråga - rekommenderar att du läser hans svar;

http://blogg.svenskakyrkan.se/akebonnier/2013/10/20/vem-far-komma-till-himlen/ 

Mvh, Patricia Högnabba | Fråga prästen

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar