Hur kan jag fira påsk som kristen?

Besvarad: 11.03.2014
Hej! Jag ska fira min första påsk som kristen i år. Jag är bosatt utomlands just nu och tillhör annars Svenska kyrkan. Hade jag varit i Sverige hade jag tillbringat mycket tid i min församling men nu är detta inte möjligt. Min fråga är därför, vad kan jag göra på egen hand för att minnas Jesus död och fira Jesus uppståndelse? Hur "firar" exempel...
Visa hela frågan och svaret

Gabriela frågar:

Hej!
Jag ska fira min första påsk som kristen i år.
Jag är bosatt utomlands just nu och tillhör annars Svenska kyrkan.
Hade jag varit i Sverige hade jag tillbringat mycket tid i min församling men nu är detta inte möjligt.
Min fråga är därför, vad kan jag göra på egen hand för att minnas
Jesus död och fira Jesus uppståndelse? Hur "firar" exempelvis en präst påsk i hemmet? Finns det några vardagliga ritualer eller liknande? Vilka texter läses i Bibeln och när? Vad äts? Hur firas påskdagen?

Tack på förhand,
med vänlig hälsning Gabriela.

Prästen svarar:

Hej Gabriela!

Tack för din spännande fråga! Först vill jag säga att det värmer mitt hjärta att höra att du blivit kristen och hittat ett hem i Svenska kyrkan! Välkommen i den kristna tron! Herren välsigne dig!

Jag förstår att det kan kännas svårt att fira den första påsken för dig själv. Därför började jag fundera på om du kanske kunde hitta några andra kristna att fira påsk med? Sjömanskyrkan både i Sverige och Finland har församlingar på många håll i världen (www.sjomanskyrkan.se, www.merimieskirkko.fi). Annars finns det kanske någon annan kristen kyrka. Det kan kännas ovant att vara med i en församling som inte är ens egen och som kanske är annorlunda än ens egen, men det hjälper att tänka på att alla kristna är som kroppsdelar i en och samma kropp, Kristi kropp (1Kor.12:12).

Men om det skulle vara så att det inte finns några kristna på den ort där du är, eller om du vill eller blir tvungen att fira påsk för dig själv, finns det förstås mycket du kan göra för att minnas påskens olika händelser. För mig är Kyrkohandboken en stor tillgång. Där finns olika bibeltexter och psalmförslag för de olika dagarna i påskhelgen. Därtill står det ofta något om den liturgiska färgen (den färg som hör ihop med en viss helgdag) och om traditioner som hör ihop med den dagen. På Långfredagen kan man t.ex. minnas Jesu dödsstund kl. 15. Då kan man släcka ett ljus, som en symbol för det slocknade livet. På natten till Påskdagen kan man tända det ljuset igen, och minnas Jesu uppståndelse. Det tycker jag är en vacker tradition. I min kultur är det vanligt att man klär sig i svart på Långfredag, och i festkläder på Påskdagen. Vad man äter varierar, men ofta ägg och fisk. Det har nog att göra med att jag är uppvuxen vid kusten.

I Kyrkohandboken hittar du som sagt de bibeltexter som hör ihop med påsken: http://evl.fi/Evkirja.nsf/evbperiodSV?OpenView&Start=1&Count=200&ExpandView

Du kanske också får trevliga idéer på Svenska kyrkans sidor om påsken: http://www.svenskakyrkan.se/643574

Det största med påskfirandet är ändå det som har hänt, att Jesus har besegrat döden och uppstått, och att vi som kristna får del syndernas förlåtelse och Jesu uppståndelse. Det kan man minnas på olika sätt. Hur det i praktiken ser ut är kanske inte så noga – att du i ditt hjärta bär en tacksamhet till Gud för det han i sin kärlek har gjort för dig och oss alla, är nog det bästa sättet att fira påsk.

Önskar dig en fin påskhelg!
Mia Anderssén-Löf

kaplan

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar