Löfte till Gud

Besvarad: 17.05.2017
Hej, Jag hade en dålig vana av att lova saker till Gud för att jag trodde att jag lättare kunde ta bort de synder jag begått. Jag lovade att jag skulle säga en sak till en person och om jag glömde det skulle jag få ett straff som jag kommit på, vilket innebar att jag skulle avstå från saker som internet och andra saker i ganska många dagar. Jag gl...
Visa hela frågan och svaret

Adam frågar:

Hej,

Jag hade en dålig vana av att lova saker till Gud för att jag trodde att jag lättare kunde ta bort de synder jag begått. Jag lovade att jag skulle säga en sak till en person och om jag glömde det skulle jag få ett straff som jag kommit på, vilket innebar att jag skulle avstå från saker som internet och andra saker i ganska många dagar. Jag glömde att säga det och jag undrar hur allvarligt detta är och om jag verkligen behöver ta hela straffet? Det var ju inte med vilje jag inte gjorde det så är det lika allvarligt som om jag skulle bryta mot löftet frivilligt?

Claus Ståhlberg svarar:

142007752 256599202537816 7424143081806963580 n

Hej Adam

Trevligt att du kommer med en fråga.

Om jag förstår din poäng rätt, så verkar det som att du försöker förhandla med Gud. Du lägger upp ett avtal som du själv vill hålla dig till och tänker att även Gud skall hålla dig till samma löfte annars borde du eller Gud bestraffa dig?

Kort sagt så behöver du inte ingå avtal med Gud. Om du har något du behöver hjälp eller stöd med i vardagen, kan du bara be till Gud om saken. Bönen är en diskussion med Gud och Han förväntar sig inte att du skall bestraffa dig själv om du inte klarar av det du har svårt med.

Att ta bort våra synder gjorde Jesus i och med hans död på korset. Han tog vårt straff. Så vi behöver inte vara rädda för att göra misstag. Men vi kan alltid sträva till att göra bättre i framtiden. Misslyckas vi och gör felsteg så är det bara att be om förlätelse av Gud och av dem vi felat mot. Ibland måste vi även förlåta oss själva. I dopet och tron får vi ta del av den förlåtelsen.

Även om du inte frågade direkt om internetberoende eller liknande, så kan det vara en bra idé att ta en paus från det ibland, men inte som en bestraffning utan som en möjlighet att fylla den tiden med något annat. Exempelvis vara med kompisar, ta en promenad eller göra något med familjen.

Hoppas detta svarade på din fråga.

Hälsningar Claus

 

Kommentarer

  • Så även ifall jag lovade att jag skulle avstå från det så behöver jag inte avstå från det?

    Sparad av Adam, 18.05.2017 16:34 (7 år sen)

  • Hej Om man går till Bibeln så finns det några texter om löfte till Gud. Exempelvis i Matteusevangeliet 5:33 Ni har också hört att det är sagt till fäderna: Du ska inte svära falskt, och: Du ska hålla din ed inför Herren... Eller predikaren 5:4 Det är bättre att inte lova något än att lova och inte hålla det. Att lova något borde också betyda något. En person som lovar mycket men inte håller det ses inte alltid som en pålitlig person. Jag tycker att om man lovar något, så skall man försöka hålla det så bra som möjligt. Alltid kanske man inte klarar det och får be om ursäkt, men det betyder inte att man inte skall försöka.

    Sparad av Claus, 23.05.2017 13:01 (7 år sen)

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar