nyaförbundet
Yosra frågar:
Hur skiljer sig det nya förbundet från de förbund som Gud ingick med judarna?
Hans Boije svarar:
Hej
Det gamla förbundet med judarna var ju begränsat dels till Israels folk och dels också att det fanns ett geografiskt område knutet till förbundet, dvs det landet Israel. Abraham som är den första i det gamla förbundet får löfte om både många efterkommande och ett särskilt land fördem, dvs Israels folk och Israel. Tecknet på det gamla förbundet omskärelsen, som ju utförs vid 8 dagars ålder. I det förbundet ingick att man skulle hålla lagen, dvs t.ex. de tio budorden och annat som finns i Moseböckerna. I det gamla förbundet växte genom profeterna fran en vetskap om att Messias skulle komma och med honom skulle något nytt komma.
Det nya förbundet har sin grund i Jesus, som är just den Messias som judarna väntade 8och fortfarande väntar) på.
Då Jesus, vid sin sista måltid instiftar nattvarden så säger han att "detta är det nya förbundet i mitt blod som är utgjutet för många till syndernas förlåtelse". Det nya förbundet handlar därför om Guds rike och förlåtelse - inte om något geografiskt område och är inte heller enbart riktat till ett visst folk som det gamla förbundet. I själva verket är det i samband med det nya förbundet som budskapet börjar gälla alla, inte bara judarna. Guds rike är också tydligt som Jesus säger inte av denna världen utan handlar om förlåtelse och evigt liv.
Sen tar det i praktigken lite tid innan Kristendomen sprider sig utanför judendomen. Inom urkyrkan finns också till en början en diskussion om de som blir kristan, men inte är judar också borde följa det gamla förbundet - men det avvisas av apostlarna.
Till en början anses i alla fall kristendomen vara en sekt inom judendomen, men efterhand som den växer och framför allt då till icke judar blir Kristendomen tydligt skild från judendomen även om vi som kristna har våra rötter i det gamla förbundet, som ju också Jesus sjålv var en del av. Men med hans död och uppståndelse blir det nya förbundet till.
Kommentarer
Ingen har kommenterat denna sida ännu.
Skriv kommentar
RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer