skall messianska judar hålla lagen
Niklas frågar:
Jag vet att kristna inte skall hålla den cermonella lagen utan den moraliska lagen.
Och judar som kommer till tro på Jesus blir ju frälst på samma sätt som kristna,
genom Jesu nåd.
Men måste judar som kommit till Jesus hålla den cermonella lagen, det står
ju i mose böckerna, att detta skall vara en evig stadga.
Och Jesus säger i mat 23 att de skall hålla allt som de skriftlärda lär då de sitter på
mose stol (förutom människostadgar mat 15)
Men när jag läser bibeln verkar det som om Paulus inte håller de cermonella lagarna
utan lever i kristi klag - och att han räknar allt som avskräde förutom Tron på Jesus.
Hur är det - skall messianska judar hålla strängt på lagen fast då ha sin frälsning i Jesus?
Linus Stråhlman svarar:

Hej och tack för din fråga!
Jag är rädd för att det inte finns ett entydigt svar på din fråga, men jag ska bjuda på några tankar som förhoppningsvis kan föra dig vidare.
Judendomen och den messianska judendomen är inga homogena rörelser där man skulle vara ense om lagen och tron. Det finns olika viljor och tänkesätt bland de messianska judarna. Men grunden är den att de är judar, som har fötts som judar, de lever som judar enligt alla lagar och föreskrifter som finns. Men de tror på att profetiorna har uppfyllts i en person, Jesus från Nasaret, och att han är den messias som judarna väntar på.
Det finns de messianska judar som lever mycket likt kristna, som på många sätt övergivit föreskrifterna som överflödiga i en post-messiansk tid. Men det finns också de som fortfarande anser att alla föreskrifter som gällde före Messias också ska följas efter att Messias kommit. Det finns t.o.m. de som önskar se templet återupprättat. Det går liksom inte att dra alla över samma kam.
Frågan är ju inte på något sätt ny, som du skriver själv, så fick redan den tidiga kyrkan med Paulus i spetsen tampas med denna fråga. I mitt tycke är Paulus en pragmatist. Han förespråkar moralisk renhet, men det övriga i lagen är rätt långt en praktiskt angelägenhet för honom. Offer o.dyl. behövs inte, men han verkar inte se problem med att hålla renhetsföreskrifter för dem som vuxit upp med dem. Men de som inte har judiska bakgrund ska inte tvingas hålla dem. När vi läser Paulus måste vi hålla i tankarna vem han talar åt; är det en församling som består av icke-judar eller en församling som har sin grund i judendomen. Hans svar och föreskrifter varierar beroende på.
Vi har ju också i dag kristna rörelser och kyrkor som mycket starkt betonar det judiska, med bl.a. sabbatsregler o dyl och sedan de som har gjort sig av med allt som kan tänkas höra i hop med judendomen.
Allt gott, Linus
Kommentarer
Ingen har kommenterat denna sida ännu.
Skriv kommentar
RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer