Straff

Hej, jag är uppfostrad med att be kvällsbön och det gör jag varje kväll. Jag ber för mina nära och kära. Men samtidigt som jag tror på det goda är jag så rädd för att om jag gör något fel, eller tänker dåliga tankar så ska jag bli straffad genom att något hemskt ska hända mina anhöriga. Jag känner stor rädsla och oro för detta. Vad säger ni om det,...
Visa hela frågan och svaret

Johansson frågar:

Hej, jag är uppfostrad med att be kvällsbön och det gör jag varje kväll. Jag ber för mina nära och kära. Men samtidigt som jag tror på det goda är jag så rädd för att om jag gör något fel, eller tänker dåliga tankar så ska jag bli straffad genom att något hemskt ska hända mina anhöriga. Jag känner stor rädsla och oro för detta. Vad säger ni om det, finns Guds straff?

Rebecka Stråhlman svarar:

Rebecka 529web beskuren

Hej, Johansson!

Vad fint att du ber för nära och kära. Att känna oro för att något ska hända dina anhöriga är inget konstigt; tvärtom är det ett tecken på kärlek. Om något någonsin händer till dem kan du ändå alltid vara säker på att det inte på något sätt är ett straff från Gud. I Gamla testamentet talas mycket om hämnd och straff och Bibeln förklarar tydligt att syndens (d.v.s. allt som vi gör fel mot Gud, varandra och oss själva) straff är döden. Men därför kom Jesus. Alla straff som skulle gälla människor tog Jesus på sig en gång för alla då han dog på korset och uppstod igen. Så vi behöver aldrig någonsin vara rädda för Guds straff. Jesus har en gång för alla tagit på sig det straffet. Tillsammans med Jesus kan vi alltid vara trygga och vi får lämna allt och alla i hans händer. Vi ska alltid sträva till att göra gott, göra det som är bra och rätt i alla situationer. Men vi behöver inte vara rädda för att någon gång göra fel. Alla gör vi misstag. Då får vi be om förlåtelse både av varandra och av Gud. Och Gud förlåter oss alltid när vi ber honom om förlåtelse. Vi är inte perfekta, men Jesus är det och är vi döpta och tror på honom så står han mellan oss och våra felsteg inför Gud. Det är korsets betydelse.

Jag vill önska dig allt gott, frid och trygghet i Jesus Kristus!

Rebecka, präst

Kommentarer

  • Hej. Jag läser ditt svar på Johansson fråga, om då och nu - gamla och nya testamentets "beskrivning" och tänker: har Gud ändrat sig? Är Gud inte hämndlysten och straffande längre?

    Sparad av Lars, 09.08.2019 10:50 (5 år sen)

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar