Thunder: Perfect mind
Hej
Jag snubblade över den fantastiska texten "Thunder: Perfect Mind, från dödahavsrullarna nu i påskas. Texten talar till verkligen till mig. För mig så utrycker den många centrala aspekter av min gudsbild. Det är en kraft som inte kan förstås med enkel binär logik, som gott, vs ont, heligt vs vardagligt. Thunder betonar sig själv som en trancendens fullständigt bortom våra mänskliga försök att dra prydliga gränser. Särskilt mycket talar hon om hur dessa kategorier är riktade mot kvinnan. Madonnan och horan, hustrun och älskarinnan, jungfrun och modern, hon, som är den heliga, är allt, och inget av detta.
(Jag citerar några (för mig) centrala utsnitt som illustrerar vad jag menar utfall frågan läggs upp på nätet. Om man vill läsa hela, den är inte lång, och jättespännande, så finns den här. http://ashejournal.com/ten/43_mcguire.pdf. T yvärr så hittade jag den dock bara på engelska.)
"I was sent from the Power
And I have come to those who think upon me.
And I was found among those who seek after me
Look at me, you who think upon me;
And you hearers, hear me!
For I am the first and the last.
I am the honored and the scorned, I am the harlot and the holy one.
I am the wife and the virgin.
I am the m[oth]er and the daughter. I am the members of my mother.
I am the barren one and the one with many children.
I am she whose marriage is multiple, and I have not taken a husband.
I am the midwife and she who does not give birth.
/.../
I am shame and boldness.
I am unashamed, I am ashamed.
I am strength and I am fear.
I am war and peace
Give heed to me
I am the disgraced and the exalted one .. Give heed to my poverty and my wealth.
/.../
I am she who has been hated everywhere and who has been loved everywhere.
I am she who is called Life and you have called Death.
I am she who is called Law and you have called Lawlessness.
I am the one you have pursued, and I am the one you have restrained.
I am the one you have scattered and you have gathered me together.
Before me you have been ashamed
and you have been unashamed with me.
Och slutorden...
For many are the sweet forms that exist in numerous sins
And unrestrained acts and disgraceful passions, and temporal pleasures, Which are restrained until they become sober
And run up to their place of rest.
And they will find me there,
And they will live and they will not die again .
Min fråga är enkel: Skulle den här kvinnliga heliga kraften, som proklamerar sig som något som ligger bortom enkla motsättningar, kunna ligga nära jesus budskap innan det stöptes om av de evangelier som ingår i bibeln. Skulle det kunna vara så att Jesus påminde om att den judiska religionen glömt en äldre syn, där det trancendenta inte var den patriarkerna, svartsjuka, dogmatiska, och i alla avseenden väldigt grymma gud som gestaltas i historien om abraham, job, osv. Skulle Jesus kunna ha sagt någonting liknande Thunder; att gud är det som vi inte kan förstå utifrån gränsdragningar, utan utifrån livet, där saker och ting alltid är komplext. Jag undrar lite hur den teologiska diskussionen går.
Sen undrar jag en annan sak; skulle Thunder kunna ge stöd för att kristendomen har sitt ursprung i något vi kallar "naturreligion", där modern ofta är central. Jag tänker på hur människor ca 2000 fkr måste ha levt i dagens palestina. Hur det måste handlat om att läsa landskap, och ha myter om att det varit besjälat. Kan Jesus ha påmint om rötterna, om förståelsen för naturen, och om respekten för livet, för barnen, och för modern, den jord som bär fram liv? Kan det varit därför den religiösa eliten blev så provocerade? Hur tänker ni, som vet dessa saker?
Kanske ingen riktig fråga, men som sagt. Spännande bara att få höra hur era(dina) tankar går.
Många många hälsningar
Ylva
.
Prästen svarar:
Hej Ylva!
Tack för dina spännande frågor! Förlåt att mitt svar har dröjt, jag har varit bortrest en vecka.
Texten du hänvisar till härstammar från fynden som gjordes i Nag Hammadi år 1945. Den hör med andra ord inte till de s.k. dödahavsrullarna, som hittades i Qumran vid ungefär samma tid. Nag Hammadi -fynden kan närmast beskrivas som gnostiska, medan fynden från Qumran bl.a. innehåller texter som fortfarande ingår i Gamla testamentet. Texterna från Qumran står alltså betydligt närmare den judisk-kristna traditionen än de från Nag Hammadi, som förmodligen gömdes och glömdes bort just för att de avfärdades som villoläror i mitten på andra århundradet.
Men som du skriver är texten oavsett det poetisk och vacker - dessutom har den väckt många intressanta frågor hos dig! Du undrar t.ex. om texten kan ge stöd för att kristendomen har sitt ursprung i en naturreligion; du undrar också om den kvinnliga heliga kraften som nämns skulle kunna ligga nära Jesu budskap; kan Jesus ha påmint om människans ursprung i naturen, om respekten för livet? Kan det varit därför den religiösa eliten blev provocerad?
Det här är frågor som är väl värda att fundera över. Här är några reflektioner kring de frågor du tar upp:
1) Naturen lyfts ofta fram i Bibeln som en källa till kunskap om Gud. T.ex. här hos Job, 12:7:
Fråga djuren, de kan lära dig, himlens fåglar kan ge dig svar. Fråga markens kryp, de kan lära dig, havets fiskar kan upplysa dig. Finns det någon av dem som inte vet att detta är Herrens verk? Han har alla varelsers liv i sin hand, varje människas ande.
Det säger inte att kristendomen skulle ha haft rötterna i en naturreligion, men nog att naturen är central, som ett uttryck för Guds skapande kraft, omsorg och kärlek.
2) Inom feministisk teologi diskuterar man bl.a. det, att Gud så ofta beskrivs i uteslutande manliga termer. Att Gud skapar både mannen och kvinnan till sin avbild visar, tycker jag, att Gud är mer komplex än vi människor tänker. I Matt. 23:37 och i Luk. 13:34 liknar Jesus sig själv vid en höna (inte en tupp!), som vill samla kycklingarna under sina vingar. I Jes. 49:15 jämför sig Gud med en mor:
Glömmer en kvinna sitt lilla barn, bryr hon sig inte om den hon själv har fött? Och även om hon skulle glömma, glömmer jag aldrig dig.
De här bibelställena visar, tänker jag, att vi inte ska utgå från att Gud ryms inom våra könsstereotyper. Däremot kan jag inte hitta stöd i Bibeln för att Jesus skulle ha känts vid en kvinnlig gudom. Han talar ändå alltid om Gud som "Fadern". Att evangelierna skulle ha förvrängt Jesu lära i denhär frågan köper jag inte. Att förklara varför skulle bli en lång utläggning. Jag har för min del helt enkelt blivit övertygad om evangeliernas trovärdighet.
3) Helt tydligt var Jesus provocerande, eftersom han blev avrättad. Frågan är väl vad som var mest provocerande med honom. Jag gissar att det var det, att han sade sig vara ett med Fadern (Joh. 10:38). Men förmodligen var det också det att han ifrågasatte synen på renhet och orenhet, på vem som räknades och inte. På flera ställen i evangelierna går Jesus emot den rådande ordningen - han framhåller barnen och lärde att "Guds rike tillhör sådana som de" (Mark 10:13, se också Matt 18), han umgicks med människor som ratades av samhället.4) Du undrar också: "Skulle Jesus kunna ha sagt någonting liknande Thunder; att Gud är det som vi inte kan förstå utifrån gränsdragningar, utan utifrån livet, där saker och ting alltid är komplext." Jag kan inte svara för Jesus, men jag tycker om tanken. Det är en bra insikt, att vårt tänkande - hur vidsynta vi än är - har sina begränsningar, begränsningar som Gud går utöver. Som Paulus skriver i Romarbrevet i Bibeln:
”Vilket djup av rikedom, vishet och kunskap hos Gud! Aldrig kan någon utforska hans beslut eller spåra hans vägar. Vem kan känna Herrens tankar, vem kan vara hans rådgivare? Vem har skänkt honom något som han måste återgälda? Ty av honom och genom honom och till honom är allting. Hans är härligheten i evighet, amen.” Rom.11:33
Jag hoppas de här tankarna har hjälpt dig vidare i dina funderingar! Allt gott!Mia
Kommentarer
Ingen har kommenterat denna sida ännu.
Skriv kommentar
RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer