Tid med famljen?!

Besvarad: 23.09.2015
Hej fråga prästen! Jag undrar vad bibeln säger om att spändera tid med familjen. Jag är den ända i famlijen som är troende och min familj (mest mamma) tycker att jag lägger för mycket tid på min tro alltså att tex gå undan för lovsång och bön. Det handlar också om att jag vill börja gå på Tonårssamligar och Gudsjänster för att komma in i den kristn...
Visa hela frågan och svaret

Wilma frågar:

Hej fråga prästen!
Jag undrar vad bibeln säger om att spändera tid med familjen. Jag är den ända i famlijen som är troende och min familj (mest mamma) tycker att jag lägger för mycket tid på min tro alltså att tex gå undan för lovsång och bön. Det handlar också om att jag vill börja gå på Tonårssamligar och Gudsjänster för att komma in i den kristna gemenskapen och få be, lovsjunga och prisa Gud med andra, det får jag inte heller göra så mycket. Det är väldigt jobbigt för jag vill ge mitt liv tillbaka till Jesus efter att han räddat mig ur en livssitvation som jag adrig trodde att jag skulle kom ut ur, men jag får inte. Jag vill också låta döpa mig igen, me jag får inte det heller. Jag vill gärna veta vad Bibeln säger om min sitvation, för jag vet själv inte vad jag ska göra!

God's blessings❤️

PS Jag blir jätte glad om du skulle vilja be för mig!

Mari Puska svarar:

Mari 512web beskuren

Hej Wilma!

Tack för din fråga. Det bibelord som jag först blir och tänka när det gäller bibeln och föräldrarna är fjärde budet (Visa aktning för din far och din mor). Att respektera sina föräldrar är inte alltid samma som att ha samma åsikter men det utmanar oss att ha en vilja att lyssna dem och förstå dem. Kanske du kunde prata med dina familjemedlemmar och försöka höra varför de tycker som de gör. Det kan ibland handla om en rädsla att förlora sitt barn eller något annat. Försök också förklara varför den kristna gemenskapen är viktig för dig.

Ibland talar Jesus om situationer där människor har lämnat sina familjer för Guds rikets skull (bl.a. Luk.18:29-30). Med de är enstaka fall i speciella situation. Vi ska inte överge alla som inte tycker som vi utan möta dem med samma kärlek som vi har fått ta emot och kanske de också börjar komma närmare Gud. I 1 Johannesbrevets 4. kap (verserna 7-21) skrivs dem mycket om den kärleken.

Jag hoppas och ber att du och din familj hittar ett sätt att respektera varandras tankar och tro och att ni kan ändå leva tillsammans i kärlek. Hoppas att du fortsätter läsa bibeln och dess budskap.

Med vänliga hälsningar,
Mari, präst

Kommentarer

  • Tack så hemskt mycket för svar och för att du ber för mig, det gör mig verkligen jätteglad! Jag försöker lyssna på mina föräldrar, men det är svårt. Jag försöker också förklara för dom varför jag vill in i den kristna gemenskapen, men det är som att dom inte riktigt vill förså även fast det verkar som att dom lyssnar. Men tack ingen för att du ber för mig, det värmer!❤️

    Sparad av Wilma, 23.09.2015 18:00 (9 år sen)

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar