"Vad är det värsta syndet du kan göra?

Hej, jag undrar, Vilket är det värsta synden mn kan gör? Och varför! Tack för ert svarar!
Visa hela frågan och svaret

Armita frågar:

Hej, jag undrar, Vilket är det värsta synden mn kan gör? Och varför!

Tack för ert svarar!

Hans Boije svarar:

Hej

Det finns egentligen ingen gradering där vissa synder skulle vara klassade värre än andra. Trvärtom står det t.ex. i Jakobs brev 2:10 "Den som håller hela lagen men överträder ett enda bud har brutit mot dem alla".

Det är liksom on/off  har man syndat - och det har alla - så spelar det ingen roll vilken synden var, hur stor den var, eller hur många de var. Vi behöver alla räddningen och förlåteslen genom Jesus för våra synder.

I bibeln talas det i alla fall på ett ställe (Matt 12:31-32 respektive Mark 3:28-29) om synd och hädelse mot den helige Ande som är det enda som inte kan bli förlåtet. Det är den enda synd som kan klassas som värre än andra synder.

Kristna har i alla tider funderat på vad det kan vara och ibland varit rädda för att ha begått den synden.
Man brukar säga att synd mot den heliga Ande är att medvetet förkasta Anden och inte vilja ha med Gud att göra och då man så vänder Gud ryggen kan inte Gud förlåta den som inte vill bli förlåten.

Man behöver i alla fall inte vara rädd för att ha begått den synden för om man ångrar saker man gjort och undrar vad man förbrutit sig mot - då har man inte syndat mot den helige Anda.
Aposteln Johannes säger i sitt första brev 1 Joh 1:9 Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet" så vi behöver inte tvivla på att vi blir förlåtna om vi vänder oss till Gud.

Ett litet mer uttömmande resonemang kring synd mot den helige Ande kan du läsa via länken nedan på en site som heter allombibeln.se som är en ganksa bra hemsida med mycket information om sånt man kan fundera på

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/andesynd.htm

Det är klart att ur mänsklig synvinkel kan vi tycka att vissa synder är värre än andra, mätt t.ex. på konsekvenserna för andra människor. Men det är viktigare att vi håller oss nära Jesus och fundera på honom och hans förlåtelse än på våra synder. Det räcker med att konstatera att vi syndat och behöver frälsning. Tänker vi det som en skuld som vi inte klarar av att betala så spelar det ju faktiskt ingen roll om vi är skyldiga 5 eller tio miljoner. Så är det med Synden det är bara genom Jesus vi kan bli fria hurdan syndabördan än ser ut.

 

Med vänlig helghälsning   Hasse Boije

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar