Vad händer med dem som inte tror

Besvarad: 17.05.2017
Hej Jag har en fråga som kanske inte är så lätt att svara på men kände att jag behövde fråga den. För det är så att dem flesta av min familj och några av mina vänner inte tror på gud eller jesus. Vad kommer hända med dom när jesus kommer tillbaka och när tror du att han kommer? Jag har mått jätte dåligt över detta för jag vill ju ha med min familj...
Visa hela frågan och svaret

Victor frågar:

Hej
Jag har en fråga som kanske inte är så lätt att svara på men kände att jag behövde fråga den. För det är så att dem flesta av min familj och några av mina vänner inte tror på gud eller jesus. Vad kommer hända med dom när jesus kommer tillbaka och när tror du att han kommer?

Jag har mått jätte dåligt över detta för jag vill ju ha med min familj och mina vänner i himlen. Jag tror också att jag har fått en depritionen över denna konstanta oron. Jag som kristen vill ju kunna längta tills när jesus kommer med har bara kunat känna oro över det. Snälla hjälp mig

Tack

Claus Ståhlberg svarar:

142007752 256599202537816 7424143081806963580 n

Hej

Tack för dina frågor.

Först kan jag svara på att jag inte vet när Jesus kommer tillbaka. Ingen vet.

Den andra frågan är lite mer knepig, men skall försöka svara på den.

Det är inte en ny fråga, utan något många har funderat över genom tiderna och kommit fram till lite olika slutsatser.
Dels har vi läran om att dopet och tron på Jesus är vägen till frälsning. Den är rätt klar.
Men om vi går tillbaka till ca 200-talet och Origenes. Redan hos honom kunde man hitta en tanke om att efter en tid, men inte exakt när, skulle hela skapelsen återupprättas. Apokatastasis.
Augustinus, ca 100 år senare, var mer av den motsatta åsikten.Om vi går fram till 1900-talet och Karl Barth, gick inte helt med på Apokatastasis, eftersom vi inte kan veta det. Men för honom var tanken på Herrens nåd och offer väldigt centralt.

Så man kan rimligtvis hoppas att alla blir räddade, men vi kan inte säga uttryckligen hur det blir. Gud vill dock att alla skall räddas.

Det är bra att du undrar och frågar, men du behöver inte oroa dig. Försök finna lugn i din tro och vänd dig med dina bördor till Jesus. Om oron är för stark så borde du också tala med någon om det. I din församling kan du exempelvis tala med en präst om saken. Han/hon är insatt i ämnet och talar gärna med dig.

Som avslutning tänkte jag lämna en gammal berättelse som jag tycker att verkar rätt beskrivande, även om den är symbolisk.

https://www.youtube.com/watch?v=YcBS3y9Pc5E

Hälsningar, Claus

Kommentarer

  • Jag förstår inte, han fick ju inget svar på vad som händer hans familj som inte tror på Gud. Och varför ska dom till himlen Jorden förstörs väl inte så länge vi människor inte förgör den? När man dör sägs det ju att man till jord åter skall varda då kan man väl inte komma till himlen utan förblir väl alltid på jorden. Frågan är väl om det eviga livet finns hur får man svaret på de och hur kan man tro på det för om man vet och tror på det ligger väl det en stor grundsten till att även tro på Gud. I dagens värld är svårt att tro att någon skapat allt när många teoretiker, fysiker, biologer och andra universumforskare hittar andra förklarliga orsaker. Som ex Dinosaurierna de vet man fanns eftersom man hittar spår av dem skeletten. Många säger att tron på Gud är bevisat i den heliga skriften men det som skrivs idag är inte alltid sanning och eftersom även bibeln skrivs om för att vara mer förtydligande är det också många som hävdar att den skrivs om för att folk ska tro på något som egentligen bara är en berättelse om något som delvis bara existerat.

    Sparad av Tony , 25.04.2019 10:35 (5 år sen)

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar