Vaför bevisar inte Gud för människan att Gud finns?

Hej, det är många som inte tror på Bibeln, vilket troligen beror på att de inte känner sig övertygade om det bibliska budskapet. Som jag förstår det är den kristna Guden allsmäktig och vet allt, så det står till Guds förfogande att framlägga de bästa bevisen, med det menat bevis som hade övertygat var och en som i stunden kan tänka klart och tydli...
Visa hela frågan och svaret

Monir frågar:

Hej,

det är många som inte tror på Bibeln, vilket troligen beror på att de inte känner sig övertygade om det bibliska budskapet. Som jag förstår det är den kristna Guden allsmäktig och vet allt, så det står till Guds förfogande att framlägga de bästa bevisen, med det menat bevis som hade övertygat var och en som i stunden kan tänka klart och tydligt.

De bevis som nu finns framlagda är Bibeln, en svårtolkad skrift skriven av flera skilda personer under flera olika tider. Det råder många år från början i Gamla Testamentet till slutet av Nya Testamentet.

Min fråga är varför Gud inte framlade bättre bevis än de Gud nu framlade. Varför sända profeter som ska successivt föra fram Guds budskap? Varför har inte Gud hos varje människa inkräktat i dennes medvetande och sagt "Jag är Gud" med pompös bakgrundsmusik? Varför gör inte Gud mirakel efter mirakel och talar från himmelen tills vi alla förstår? Varför är Gud subtil så att säga? Varför visar inte Gud människorna en sorts preview på Himmelen och Helvetet?

Om jag vill bevisa för dig att det går att krossa glas med sten, så gör jag allt för att noggrant visa detta för dig. Gud vill väl visa sitt budskap? Och Gud är allsmäktig, så Gud kan bevisa mycket noggrant... Hur kan Gud klandra personer (förlägga dem i Helvetet) om Gud framlagt så uppenbarligen otydliga bevis (med tanke på att majoriteten av världens befolkning inte tror på den kristna guden)?

Så: Varför gav Gud inte människorna tydligare bevis?

Hälsningar,
Monir

Rebecka Stråhlman svarar:

Rebecka 529web beskuren

Hej, Monir!

Tack för din fråga. Det är en knepig fråga som människor ställt i alla tider, så förbered dig på ett långt svar. ;)

Jag vill börja mitt svar med att ställa en fråga till dig: Vad skulle du behöva för bevis som skulle övertyga dig om Guds existens? De "mindre" frågorna som du ställer för att förtydliga din stora fråga ger mig en aning om hurudana bevis du skulle önska, men jag kan inte utgå från det och anta att det är så. Jag vet ju inte heller vad du tror på, så jag vill inte göra förhastade antaganden. Därför ger jag först dig en fråga att tänka på.

När du funderat på den kan du fundera på följande fråga: Tror du att det som är bevis nog för dig skulle vara bevis nog för alla människor i världen? Jag tror nämligen att det som skulle fungera som bevis för en person inte alls behöver fungera som bevis för en annan, hur tydligt det än skulle verka. Jag anser att Gud ständigt uppenbarar sig och visar sin existens, men olika människor tolkar "bevisen" på olika sätt. Vissa är övertygade om att i en viss situation var det Gud som visade sin makt, medan andra kan tycka att det bara var slumpen, en tredje grupp att det kan förklaras med vetenskapliga medel osv.

Du frågar bl.a. "Varför gör inte Gud mirakel efter mirakel och talar från himmelen" och "Varför visar inte Gud människorna en sorts preview på Himmelen och Helvetet"? Det var just precis den metod Gud använde sig av i början. Bibeln är full av berättelser hur Guds röst dånar från himlen, hur det sker just precis så som människor ber och det mer otroliga miraklet efter det andra sker. Ändå trodde inte alla människor, trots de olika bevisen. Har man bestämt sig för att tro eller inte tro på något kan det vara svårt att övertyga om något, hur tydliga bevis man än har. Människan är en otroligt envis varelse. Men såklart, fortfarande återstår ju frågan, att om Gud verkligen är allsmäktig och allvetande så borde han ju veta precis vilken typ av bevis som skulle övertyga vem.

Då kommer vi till följande grej som egentligen är det viktiga: kärleken och den fria viljan. Tron på den kristendomens Gud är egentligen mer frågan om en relation. Gud söker mer efter att få ha en relation med oss än att människor ska tro på att han existerar. En relation kan man aldrig tvinga någon till - man kan aldrig tvinga någon att älska en - då är det inte frågan om riktig kärlek. Därför gav Gud oss också en fri vilja. Han tvingar oss inte till något - vi får välja själva. Därför inkräktar han inte i vårt medvetande. Han är istället en gentleman och kör inte över någon. Han gör allt vad han bara kan utan att inkräkta på någons område. Han gick så långt att han lät sin egen son - sig själv - dö för att det skulle vara lättare för människorna att möta Gud och acceptera hans kärleksförfrågan. Han ger ständigt vinkar om sin existens, om vi bara är uppmärksamma. (Det finns många fina berättelser som illustrerar det här, men en sådan skulle ta så mycket plats. Vill du ändå ta del av någon får du fortsätta diskutera. :) )

När vi talar om den fria viljan så kommer vi också fram till din fråga om helvetet ("Hur kan Gud klandra personer (förlägga dem i Helvetet)?"). På sätt och vis kan vi också säga att det här handlar om vårt eget val. Det är inte likgiltigt hur vi lever vårt liv och vad vi tror på, men jag tror också att vi får en chans ända in i slutet. Många får ju aldrig chansen att tro på Gud och ha en relation med honom (t.ex. människor som aldrig fått höra om Gud, små barn som dör tidigt...), men också de får möta Jesus och därmed en chans att välja. Gud erbjuder oss en sak, djävulen något annat. Vi väljer själva vilket erbjudande vi antar. (Också på detta tema finns illustrerande berättelser, men de får bli till en annan gång.)

Det här var några sätt att svara på din fråga. Du får gärna fortsätta diskutera, komma med följdfrågor och motargument.

Allt gott!

Rebecka, präst

Kommentarer

  • Hej Rebecka, Du är välkommen att svara. Det har hänt mycket de senaste åren när det gäller min personliga filosofi, men du är välkommen att svara eftersom det är alltid kul att höra en kompetent röst. Hälsningar, Monir

    Sparad av Monir, 04.02.2017 23:56 (7 år sen)

  • Okej, nu ska du äntligen få ett svar; bättre sent än aldrig. ;) Mycket hinner ändras på två år och mycket i ditt tänkande har säkert förändrats och utvecklats, vilket det förstås gjort för mig också. Min övertygelse är dock densamma fortfarande och t.o.m. ännu starkare. Och därmed kommer vi genast in på frågan om mina personliga bevis, hur Gud har uppenbarat sig för mig. Jag har aldrig upplevt att Gud skulle uppenbara sig för mig med buller och bång – ingen eldskrift på himlen, dånande röster ur molnen eller brinnande buskar. Otaliga böner som fått svar, människor som i bön sagt saker om mig som de aldrig kunde ha vetat men som var exakt vad jag behövde i den stunden, frid i stormar, lugn trots omvälvande livshändelser, att kunna känna glädje och hopp mitt i den djupaste sorg… Att kunna känna mig trygg i en identitet som Guds barn, i vetskapen om att jag är alltigenom älskad – inte för vad jag presterar, utan för att jag är den jag är och Gud är den han är. Sådana är mina upplevelser. Ibland brukar jag säga att det största och viktigaste gudsbeviset för mig är min man. Han var nämligen ateist, men p.g.a. flera saker blev han troende och är idag också präst. Skulle inte han ha blivit troende skulle vi aldrig ha börjat sällskapa och gift oss och vi skulle inte ha de barn vi har osv. Denna typ av ”bevis” för Guds existens övertygar mig som är en känslomänniska. Men frågar man min intellektuella och filosofiska man så svarar han att Bibeln, kyrkan, församlingen, kyrkofäderna mm. är mest övertygande. Men när vi talar om bevis för en tro eller för Gud så går det lätt att det är väldigt olika saker vi menar. Ur en rent teologisk synvinkel så handlar inte tro om det, eller det är inte det som kristna menar då de säger att de tror på Gud, Jesus m.m. Tro är alltså inte att säga att jag tror att något finns men jag har inga bevis för det. Tro handlar snarare om att leva med kyrkan och det som beskrivs i trosbekännelsen som ramverk. Tro handlar om att öva sig i att bli mer Kristuslik eller nå större helgelse. En filosof skulle väl kalla tro för en dygd. Tro är något vi gör tillsammans i kyrkan och församlingen. Vi delar livet med varandra och Gud. Du använder exemplet med farfar som ett exempel på sådant som du anser är tillräckligt tillförlitliga bevis. Berättelserna om Jesus i bibelns evangelier är sådana vittnesbörds skildringar som du frågar efter och motsvarar ”bevis” för farfar. De som skrev evangelierna hade antigen själva varit med om händelserna eller så kände de flera som varit det. Antagligen båda. I sin bok ”Fallet Jesus” går Lee Strobel igenom evangelierna ur detta perspektiv; är de tillförlitliga. Läs den om du vill fundera vidare på sådant! För ontologiska och kosmologiska bevis upplever jag att detta forum inte riktigt räcker till och därför vill jag hänvisa till en annan bok. Stefan Gustavsson beskriver i ”Kristen på goda grunder” flera olika bevis, argument och resonemang för varför den kristna guden är det bästa svaret på våra frågor. Också den är mycket läsvärd. Detta var nu några svar på en kommentar för länge sen. ☺ Hoppas dessa ger dig något. Och hoppas du läser böckerna och hittar något att tugga på! Allt gott! /Rebecka

    Sparad av Rebecka Stråhlman, 27.02.2017 20:22 (7 år sen)

  • Gud finns inte!! Hur kan man som någorlunda begåvad påstå och tro att en "varelse" skulle styra och på något sätt bry sig om oss (om den fanns") Enda "beviset" är en gammal bok!! Tintin på månen är också en bok, finns Tintin också då!?.. OM Gud finns är han en falsk. sorglig. svag varelse som dömer och sviker de som behöver hans hjälp mest när de behöver det mest....och skulle han finnas av någon anledning så är jag fucked !! Jag har spottat fräst och sagt onda saker om honom i ilska , sorg och hat med...så ethier way i am fucked! Men jag vägrar tro bara för man " ska "...så om du har rätt så är jag körd även om jag inte är ond människa i sig,,,tröttsamt att tro att någon eller något på något sätt bara dömer en för allt man gjort...fuck that! GUdD är ju inte precis toksnäll i gamla testamentet utan ett riktigt arsle i många avseenden........Jså jag har tappat all tro och om han finns är jag redan körd åt helvete

    Sparad av Henrik, 24.06.2017 04:52 (7 år sen)

  • Nio argument mot Gud Evolutionen har visat hur människan har uppkommit. Fysiken har förklarat universums, solens och jordens uppkomst. Jorden är inte centrum i universum, inte heller solen. Hundratals planeter utanför vårt solsystem har hittats och det finns med all säkerhet exoplaneter med liv. Om man anser att någon måste ha skapat universum från början, vem skapade då skaparen? En betydande del av jordens befolkning är inte monoteister, men de kulturerna är inte underlägsna de kristna kulturerna. Inget säger att de religionerna är mindre sannolika. Många andra religioner innehåller element av jungfrufödsel, återuppståndelse och skapelsemyt. Religionen träder tillbaka när samhället moderniseras och blir rikare. Samma människor som i högre utsträckning är lyckliga, toleranta och välmående – rika stadsbor i industriländer – är i mindre utsträckning religiösa. Religionspsykologin har visat vilka psykologiska fenomen som ger upphov till tron. Gud skapade inte människan – människan skapade Gud. Religionen definieras (och omdefinieras, se 1, 2, 3) på ett sådant sätt att den blir omöjlig att motbevisa. Men bevisbördan bör naturligtvis ligga på de religiösa. Med denna information tillgänglig kan man konstatera att icke-existensen av Gud är bevisad bortom varje rimligt tvivel.

    Sparad av Henrik, 24.06.2017 04:55 (7 år sen)

  • Hur kan man veta att gud älskar en?

    Sparad av Alexi Vennerström, 11.08.2017 18:37 (7 år sen)

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar