Varför är Moses, Muhammed och Jesus så viktiga inom judendom, islam och kristendom?

Besvarad: 27.02.2014
Hejsan! Moses (judendom), Muhammed (islam) och Jesus (kristendom), är alla profeter (rätta mig om jag har fel), det jag undrar över är varför dessa tongivande personerna är så betydelsefulla och viktiga för dem tre religionerna? Mvh Louise
Visa hela frågan och svaret

Louise frågar:

Hejsan!
Moses (judendom), Muhammed (islam) och Jesus (kristendom), är alla profeter (rätta mig om jag har fel), det jag undrar över är varför dessa tongivande personerna är så betydelsefulla och viktiga för dem tre religionerna?
Mvh Louise

Prästen svarar:

Hej, Louise

Du svarar själv till din fråga. Alla tre är så viktiga och betydelsefulla som personer just för att var och en av dem är tongivande för sin religion. Var och en av dem hade en personlig erfarenhet av Guds närvaro och vilja, och var och en av dem ville dela med andra människor av den här erfarenheten och vad de hade fått lära av Gud. Så här fick judendomen, islam och kristendomen sin början.

Vi kristna tror dessutom att Jesus inte bara är en profet och lärare, utan att han är först och främst Guds son – dvs. gudomlig i sig själv. Med sin undervisning, liv, och död öppnade han en möjlighet för alla människor att komma till Gud efter vi har lämnat denna värld.

Mvh
Tom Sjöblom

Kommentarer

  • vad är egentligen skillnaden mellan en shia- och sunnamuslim?

    Sparad av Jennie, 09.05.2016 17:12 (8 år sen)

  • När Muhammed dog år 632 utan söner blev det gräl mellan muslimer om vem som är passlig efterträdare för honom. Shiiter tycker att ledarskapet borde gå i arv och att ledarna (som de kallar för imamer), har ett speciellt förhållande till Gud. Sunniter igen tycker att alla muslimer är jämlika i tron till Gud och man måste vara profet för att ha ett speciellt förhållande till Gud. För sunniter var Muhammed den sista profeten. Sunniternas religiösa och världsliga ledare kallas för kalifer.

    Sparad av Tom Sjöblom, 11.05.2016 11:29 (8 år sen)

  • Alltså jag håller inte med om vad Tom Sjöblom har skrivit. Eftersom det stämmer inte riktigt och om han hade studerat lite djupare kring detta så skulle han förstå vad finns de för skillnader. Alltså Shier säger inte att ledarskapet ska gå i arv för att Muhammad själv bestämde en person som skulle blir ledare (som kallas för Khalifa eller Imam inom islam). Och om någon är intresserade för att veta mer om det så kolla upp "Ghadir Khum" då kommer du förstå att det som Tom har skrivit stämmer inte riktigt.

    Sparad av Anton Humla, 24.01.2018 00:28 (6 år sen)

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar