Varför ser olika förgreningar inom kristendomen så olika på abort?
Anonym frågar:
Varför ser olika förgreningar inom kristendomen så olika på abort?
Prästen svarar:
Tack för din fråga!
Det är en jättebra fråga du ställer. Man skulle kunna tro att alla kristna världen över skulle tänka likadant, eftersom vi alla tror på Jesus och har samma Bibel. Men det ryms många olika åsikter inom kristendomen – det gäller både abortfrågan och många andra frågor. Inom lutherska kyrkan i Finland ser jag det som en styrka att kristna kan tänka olika och ändå rymmas under samma tak.
Att kristna tänker olika världen över beror förmodligen på flera saker. När det gäller abortfrågan handlar det i grunden om hur man ser på livet. Är det Gud som skapar och ger varje människa liv? Eller är ett par som bestämmer när man vill skaffa barn, och sen är resten kroppsliga processer? I hela västvärlden har man sedan modernismen börjat förhålla sig allt mer krasst till livet. Finlands evangelisk-lutherska kyrka tror att varje människa är en Guds skapelse.
Hur man ser på saken beror också hur bokstavligt man läser Bibeln. I Första Mosebok (1 Mos 1:28) säger Gud till människan: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er.” Många kristna tar allvarligt på den här uppmaningen och menar att det är att bryta mot Guds vilja, att hindra barn från att komma till världen. Andra kristna menar att världen ju redan är överbefolkad, så Guds vilja är redan uppfylld. Det gör inte saken lättare att Bibeln inte uttryckligen tar ställning till att avbryta en graviditet, även om Bibeln pratar respektfullt om ofödda barn (Ps. 139:18; Jes.44:2; Luk 1:15, 41; Gal 1:15).
Att kristna tänker olika beror också på att våra samhällen är olika. I Sydafrika blir en kvinna våldtagen var 14 sekund, och i USA har var sjätte kvinna blivit våldtagen eller utsatt för försök till våldtäkt. Då blir också frågan om rätt till abort mer aktuell. Ska en kvinna tvingas föda ett barn även om hon tvingats till sex? Går kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp före barnets rätt att leva? När blir ett embryo eller ett foster en människa med rättigheter?
År 2008 tog Finlands biskopar ställning till abort och till ofödda barns rättigheter i boken ”Rakkauden lahja” (”Kärlekens gåva”). Biskoparna skriver att abort inte är en preventivmetod, men att abort i vissa situationer kan vara befogat, efter att man funderat noga på saken.
Bästa hälsningar,
Mia
Kommentarer
Ingen har kommenterat denna sida ännu.
Skriv kommentar
RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer