Vetenskap

Besvarad: 24.08.2015
Hej! Hur ser ni på vetenskapliga förklaringar som förklarar hur det hände och orsaken av att dinosaurier dog ut. Det bör ju bevisa att Bibeln var mycket sent skriven eftersom inga dinosaurier omnämns Det är ju bara våra vanliga djur som omnämns Om det fanns människor på dinosauriernas tid kan vi inte veta. Det lutar åt att bibeln är skriven kri...
Visa hela frågan och svaret

NisseHarr frågar:

Hej!

Hur ser ni på vetenskapliga förklaringar som förklarar hur det hände
och orsaken av att dinosaurier dog ut. Det bör ju bevisa att Bibeln var
mycket sent skriven eftersom inga dinosaurier omnämns

Det är ju bara våra vanliga djur som omnämns
Om det fanns människor på dinosauriernas tid kan vi inte veta.

Det lutar åt att bibeln är skriven kring medeltiden eftersom de
hade kunskap att bygga saker av trä och annat .
Några bibliska skrifter från stenåldern finns inte

Hur ska man ta bibeln på allvar med alla vetenskapliga förklaringar?

Prästen svarar:

Hej och tack för din spännande fråga!

Kärnan i din fråga, om jag läser dig rätt, är det du skriver allra sist: hur ska man ta Bibeln på allvar med alla vetenskapliga förklaringar? Jag antar att du känner att när Bibeln till synes motsägs av så många vetenskapliga upptäckter, så ifrågasätter det här Bibelns trovärdighet. 

Men så ser jag inte på saken, eftersom min personliga hållning till Bibeln är att det inte är ett vetenskapligt dokument, utan framför allt ett kärleksbrev från Gud. Alla de faktamässiga detaljer (t.ex. om byggnadsteknik, geografi, lagstiftning) hjälper mig att placera in en bibeltext i ett sammanhang, så att jag förstår vad berättelsen säger om Gud. Att Jesus t.ex. talade med en samarisk kvinna, i Joh. 4, skulle inte så tydligt bevisa att Jesus respekterade alla, om jag inte visste hur man såg på Samarien på den tiden. Med andra ord, jag ser på det så att Bibelns faktaupplysningar finns där för att göra Guds kärlek och omsorg om oss tydligare, inte för att ge oss en vetenskaplig skildring (även om Bibeln ibland gör bådadera).

Du undrar bl.a. över hur jag ser på förklaringarna till dinosaurierna dog ut och vad det säger om Bibeln. Du skriver att Bibeln måste vara väldigt sent skriven, eftersom dinosaurierna inte nämns där. Det är sant, att nutida forskning menar att dinosaurierna dog ut senast för 65 miljoner år sedan, medan de äldsta fragment vi idag har av Bibeln är från 200-talet före Kristus. (Bibelns berättelser gör anspråk på att vara betydligt äldre än så, förstås). Det finns också de som menar att dinosaurier faktiskt nämns i Bibeln, t.ex. här i Psaltaren 104:26:

Där är havet, det väldiga, vida, med en myllrande skara utan tal av djur både stora och små. Där stävar skeppen fram, där är Leviatan, som du skapat till att tumla om i djupet.

Uppslagsdelen till Bibel 2000 förklarar att man inte kunnat fastställa vad Bibelns författare egentligen menade med Leviatan, men att det kanske syftar på krokodilen, på något annat djur, eller kanske på ett mytologiskt djur. 

Med andra ord, huruvida Bibeln är trovärdig eller inte kommer inte an på, menar jag, hur väl Bibeln går ihop med dagens forskning. Bibeln har liksom sin egen trovärdighet, och den handlar om hur Bibeln visar oss på Jesus Kristus.

Forskningen förändras hela tiden - nya rön omkullkastar gamla - så att bygga sin livssyn på forskningsresultat är lite förrädiskt. Vår förståelse av Bibeln skiftar också under livet - vartefter man växer och mognar hittar man nya "röda trådar" i Bibeln och knyter dem till sitt eget liv på nya sätt.

Men det är alltid bra att kritiskt fundera över hur saker och ting hänger ihop. Jag hoppas det här svaret har hjälpt dig i dina funderingar!  

Allt gott!

Mia 

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar