Vill tro på gud.

Hej, Jag har precis börjat gå i kyrkan och konfirmerades förra året. Det känns fel att vara så mycket i kyrkan men inte veta 100% om jag tror helt. Men sen går jag ju dit eftersom det är bra stämning under gudstjänst och jag känner mig trygg där. Alla andra i gruppen har fått en slags känsla när de ber vilket jag inte har fått. Hur ska man tro på n...
Visa hela frågan och svaret

Matilda frågar:

Hej,
Jag har precis börjat gå i kyrkan och konfirmerades förra året. Det känns fel att vara så mycket i kyrkan men inte veta 100% om jag tror helt. Men sen går jag ju dit eftersom det är bra stämning under gudstjänst och jag känner mig trygg där. Alla andra i gruppen har fått en slags känsla när de ber vilket jag inte har fått. Hur ska man tro på något om man inte får något svar? Sedan undrar jag också om man kan vara kristen utan att tro på Jesus? Jag tror nog på gud men vad innebär det att tro på Jesus för är de inte samma sak? Vad kan jag göra för att utveckla min tro och var ska man börja läsa i bibeln?

Linus Stråhlman svarar:

301de7a6 domkapitlet 66 320x480

Hej och tack för din fråga!

Det går att vara kristen och troende på väldigt många olika sätt. Det finns de som betonar den personliga tron och övertygelsen och de som mer betonar gemenskapen och att man gör tro tillsammans i t.ex. gudstjänsten. Ibland hänger det ihop med hurudana vi är som personer och upplever världen. Vissa ser världen mer genom sina känslor, andra mer genom det rationella. Du behöver inte vara eller göra som alla andra, men gärna vara där med dem och dela gemenskapen. Låt tron växa i egen takt. 

Kristen tro betyder att tro på Gud som är Fader, son och helig Ande. Gud har visat sig för oss Sonen och det är det som Jesus gjort för oss som gör oss till kristna (= uppståndelsen). Lev med i gudstjänsten genom hela kyrkoåret så får du vara med om högtiderna som betonar olika delar av Gud och det han gjort och gör för oss. 

Börja gärna Bibeln med Markusevangeliet, psaltaren och galaterbrevet. Fråga din präst eller ungdomsledare om sådant du inte förstår. Hitta gärna en andaktsbok med korta reflektioner för varje dag. 

/Linus

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

RSS flöde för kommentarer på denna sida | RSS flöde för alla kommentarer

Dölj

Tillbaka till Frågor och svar